Anal Fissür

Kronik Anal Fissür

Anal Fissür Nedir?

Anüs derisinde oluşan yırtık-çatlağa anal fissür denir. Fissür genellikle ağrı ve kanamaya neden olmaktadır. Fissür halk arasında çok yaygın olup, ağrı ve kanamayla neden olan diğer hastalıklarla karışabilmektedir; örneğin hemoroidler.

Anal Fissür Semptomları Nelerdir ?

Anal fissürde en tipik semptom defekasyon sırasında veya sonrasında olan ağrı ve kanamadır. Ağrı nedeniyle hastalar defekasyon ihtiyaçlarını geciktirirler.

Anal Fissür Nedenleri Nelerdir?

Travma: anüste zorlanma ve iritasyon fissür oluşmasına neden olabilir. Katı kıvamlı dışkılama zorlanmaya neden olarak fissür oluşumuna sebep olmaktadır. Fissürün diğer nedenleri arasında diyare ve anal bölgenin infalamtuar durumları bulunmaktadır. Anal fissür “akut” (henüz oluşmuş) veya “kronik”(uzun süreden beri olan veya sık sık tekrarlayan). Kronik fissürlerde hemen hemen her zaman ele gelen bir memecik bulunur. Buna bekçi cilt pilisi denir.

Fissür Nasıl Tedavi Edilir?

Akut fissür tipik olarak ameliyatsız yöntemlerle tedavi edilebilir, yaklaşık %90’nı ameliyatsız iyileşir. Kabızlık veya diyarenin ortadan kalkması fissürün iyileşmesini sağlar. Dışkının kıvamını yumuşatmak bu amaçla lifli gıdalar ve sıvı tüketimini arttırmak veya dışkının kıvamını yumuşatıcı ilaçların alınması akut fissürün iyileşmesine yardımcı olur. Diyetteki lif oranının arttırılması diyarenin tedavisinde de etkilidir. Günde birkaç defa 10-20 dakika olacak şekilde yapılacak ılık oturma banyoları o bölgedeki kasların gevşemesini sağlayarak iyileşmeye yardımcı olacaktır. Nadiren özel ilaçlar tedavide gerekebilir. Kronik fissürün tedavisi cerrahi tedaviler gerektirebilir.

Şikayetler Tekrarlar mı?

Fissür çok kolay tekrarlayabilir, iyileşmiş bir fissürün sert defekasyon sonrası tekrarlaması oldulça yaygındır. Burada önemli, olan fissür iyileşip ağrı ve kanama şikayetleri geriledikten sonra lifli gıda ve sıvı tüketiminin azaltılmamasıdır. Eğer tetikleyen bir etken olmadan şikayetler tekrar ediyorsa, ileri tetkik yapılması gerekir.

Fissür İyileşmiyorsa Ne Yapılabilir?

Fissür verilen tedaviye cevap vermiyorsa tekrar muayene edilmelidir. Devam eden sert dışkılama veya ishal, çatlağın derinleşmesi veya anal kaslarda spazm, iyileşmenin gecikmesine neden olmaktadır. Diğer hastalıklar da örneğin inflamatuar barsak hastalıkları, enfeksiyonlar ve anal bölge tümörleri fissür benzeri şikayetlerin oluşmasına neden olur, anal bölgede ağrısı sürekli olan hastalarda sürekli bu hastalıkların varlığının araştırılması gerekmektedir.

Fissürde Cerrahi Tedavi Nasıl Olmaktadır?

Cerrahi fissür tedavisinde oldukça etkili bir tedavi seçeneğidir ve cerrahi sonrası tekrarlama riski çok düşüktür. Cerrahi, anal bölgede yer alan kasların küçük bir operasyonla yalnızca bir bölümünün kesilmesi şeklindedir. Bu şekilde fissür iyileşmekte ağrı ve spazm azalmaktadır.

Eğer bekçi cilt pilisi mevcut ise cerrahi sırasında bunun da alınması fissür iyileşmesine fayda sağlayabilir. Cerrahi çok çok nadir olarak kişinin barsak hareketlerinin (gaz veya dışkı) kontrolünü kaybetmesine neden olur. Cerrahi tedavinin başka riskleri de bulunmaktadır, bu riskler bizlerle bağlantı kurduğunuzda size aktarılacaktır.

Aşağıdaki linkte kronikleşmiş anal fissürü olan hastada yukarıda tariflediğimiz ameliyatın videosunu izleyebilirsiniz.

Cerrahi Sonrası İyileşme Ne Kadar Sürmektedir?

Tamamen iyileşme 1-2 haftayı geçmemektedir, ancak dışkılama sırasındaki ağrı ameliyat sonrası 1-2 günde kaybolur.

Fissür Kalınbarsak Kanserine Neden Olur mu?

HAYIR! Ancak yine de devam eden semptomlar dikkatli bir incelmeyi gerektirir. Böyle bir durumda fissürünüz iyileşmiş olsa bile bizler sizden ek testler isteyebiliriz. Örneğin kanamanın diğer nedenlerini dışlayabilmek için kolonoskopi istenebilir.