Hemoroidal Hastalık

Evre IV Hemoroidal Hastalık

Hemoroid Nedir?

Genellikle anüs ve rektumun variköz venleri olarak tanımlanır. Hemoroidler anüs ve alt rektumda genişlemiş kan damarlarıdır. Hemoroidler yerleşim yerlerine göre iki çeşittir; dış ve iç hemoroidler.

Dış Hemoroidler: Anüs dşına doğru yerleşim gösterir ve üzeri oldukça duyarlı deri ile kaplıdır. Genellikle ağrısız olmakla birlikte, içindeki damarlar pıhtı ile tıkandıklarında ağrılı, sert şişlik haline gelirler. Üzerindeki deri tahriş olursa kanama meydana gelebilir.

İç Hemoroidler: Anüs iç kesimine doğru yerleşim gösterirler. Dışkılama sırasında ağrısız kanama ve ele gelen şişlik oluşmasına neden olurlar. Çok şiddetli ağrı iç hemoroidler iyice genişleyip anüsten dışarı doğru sarkıp içeri kendiliğinden girmediklerinde olur.

Hemoroidal Hastalığın Nedenleri Nelerdir?

Esas nedeni bilinmemektedir. Sadece insanların ayakta durması bile hemoroidal damarlarda basınç artışına ve hemoroidlerde dolgunluğun artmasına neden olabilir. Hemoroidal hastalığın diğer nedenleri:

• Yaşlanma
  • Kronik kabızlık ve diyare
  • Hamilelik
  • Ailesel yatkınlık
  • Dışkılama sırasında aşırı ıkınma
  • Aşırı laksatif ve lavaman kullanımı sonucu dışkılama düzeninin bozulması
  • Tuvalette uzun süre oturmak (dışkılama sırasında gazete okumak, sigara içmek gibi…)

Neden ne olursa olsun hemoroidal damarları yerinde tutan bağlar gerilmekte, bunun sonucu olarak damarlar genişleyip duvarları incelerek kolay kanar hale gelmektedir. Eğer basınç ve gerilme devam ederse, damarlar iyice zayıflar ve sarkar.

Semptomlar Nelerdir?

Aşağıdakilerden herhangi birisi sizde mevcutsa hemoroidal hastalığınız olabilir.

• Dışkılama sırasında kanama
  • Dışkılama sırasında makatta şişlik
  • Anal bölgede kaşıntı
  • Ağrı
  • Ağrılı şişlikler

Hemoroidal Hastalık Nasıl Tedavi Edilir?

Hafif derecede semptomlar mevcudiyetinde, diyetteki lif miktarı ve sıvı tüketiminin arttırılması yeterli olmaktadır. Aşırı ıkınmanın önüne geçilmesiyle, hemoroidlerdeki basınç azaltarak şişmesini engellenebilir. Ilık-oturma banyosu, 10 dakika ılık su içerisinde oturmak bir miktar rahatlama sağlayabilir.

Yukarıda sayılan önlemlerle ağrı ve şişlikle seyreden semptomatik hemoroidlerde şikayetler 2-7 gün içierisinde geriler, eğer sert bir şişlik varsa bunun gerilemesi 4-6 haftayı bulabilir. Çok şiddetli seyreden hemoroidler değişik tedavi yöntemlerinin uygulanması gerekebilir.

Ligasyon: -Lastik bantla bağlama- iç hemoroidlerin tedavisinde tedavisinde etkilidir. Ufak bir lastik band hemoroid pakesinin üzerine yerleştirilir, böylece hemoroidin kanlanması engellenir. Bant hemoroidle birlikte birkaç gün içerisinde düşer takiben oluşan yarada 1-2 hafta içinde iyileşir. Bu işlem bazen hafif bir rahatsızlık hissi ve kanamaya neden olabilir. Tedaviden sonuç alabilmek için işlem tekrarlanabilir.

İnjeksiyon ve Koagulasyon: Şişlik oluşturmayan kanayan hemoroidlerde uygulanır. Her iki yöntemde ağrısızdır.

Stapler Hemoroidektomi: Bu iş için geliştirilmiş özel bir alet kullanılır. Özellikle anüsten sarkan iç hemoroidlerin tedavisinde kullanılır. Dış hemoroidleri tedavi edici özelliği yoktur. İşlem sonrası band ligasyonununa göre daha ağrılı, klasik hemoroidektomiye göre daha ağrısız bir yöntemdir.

Klasik Hemoroidektomi: -hemoroidlerin cerrahi olarak çıkarılması- hem iç hemde dış hemeroidlerin alınmasına olanak sağlar. Klasik hemoroidektomi: 1) tekrarlayan pıhtı oluşumu ile seyreden eksternal hemoroidler 2) ligasyonun başarısız olduğu internal hemoroidler 3) anüsten dışarı sarkan ve içeri girmeyen hemoroidler 4) devam eden kanamalı hemoroidlerin tedavisinde kullanılır. Klasik hemoroidektomi ile kanama ve şişliğe neden olan dokular alınır. Anestezi altında geçekleştirilir, hastanede kalmayı gerektirebilir, işlem geçekleştirilirken dikiş veya özel enerji cihazları kullanılabilir.

Hemoroidal Hastalık Kalınbarsak Kanserine Neden Olur mu?

HAYIR! Hemoroidal hastalık ve kalınbarsak kanseri arasında bir ilişki yoktur. Ancak hemoroidal hastalıklardaki semptomlar özellikle de kanama kolon ve rektum kanserlerinde ve diğer sindirim sistemi hastalıklarında görülebilir. Bu nedenle, 50 yaşın üzerinde kanama şikayeti olan hastalarda değerlendirme bu konuda uzmanlaşmış bir kolon ve rektum cerrahi tarafından yapılmalıdır. Kanama olması halinde kendi başınıza tedavi yöntemleri uygulamayın. En kısa zamanda bu konuda uzmanlaşmış bir cerraha başvurun.

Hemoroidal Hastalıkla İlgli Bunları Biliyormuydunuz?

• Hemoroidal hastalık halk arasında en sık rastlanan hastalıktır.
  • Tüm nüfusun yarısından çoğunda 30 yaşından sonra hemoroidal hastalık gelişmektedir.
  • Hastaların çoğunda hemoroidler başlangıçta şikayet oluşturmazken, bir süre sonra tedaviye ihtiyaç duyulmaktadır.
  • Günümüzde kullanılan çeşitli cihazlarla cerrahi tedavi daha ağrısız hale gelmiştir.